Uitgedoofde rituelen = uitgedoofde mensen

'Hoe kom jij altijd zo relaxed?' .. is een vraag die ik vaak krijg en kreeg (niet dat ik dat zelf altijd zo ervaar, maar op de buitenwereld kom ik zo over.. wellicht omdat het fenomeen vergelijken daartoe lijdt.. en we in een wereld leven waarin velen nog verder van relaxed verwijderd zijn dan ik, blijkbaar).

Ik begin me door dit traject/onderwerp/proces te beseffen dat mijn eigen rituelen een grote rol spelen in mijn 'relaxed-zijn'. Ik neem de tijd voor 'dingen'. Ik ontwaak - rustig, regelmatig mediterend ook. Ik steek een kaars aan. Zet een kop thee. Zit even buiten.. bekijk de planten in m'n tuin, en de lucht. Geen haast richting 'wat er moet vandaag'. Zijn met wat is.. wat ik voel.. waar mijn gedachten gaan.. en die dan weer laten gaan.

We hebben allemaal zo onze rituelen door de dag heen. Grootste 'gedeelde' rituelen lijken me - in NL - het opstaan, het ontbijt, een kop thee of koffie, maaltijden bereiden en het slapen gaan. Daarnaast ervaar ik er meer rondom huis, zoals de afwas doen, schoonmaken, planten water geven. Het zijn terugkerende acties, die iets repetitiefs in zich hebben.. wat prettig is aan en hoort bij een ritueel; het biedt een basis, een herkenning, zoals de zon op en onder gaat, weten we van ieder ritueel dat het ergens begint en weer eindigt, in ongeveer dezelfde volgorde, met ongeveer hetzelfde tijdspad. Ook wel een pilaar in je leven dus, waar je rust in vinden kan. Oudere rituelen hebben ditzelfde in zich.. een herkenbare opbouw en afbouw, een loslaten en verwelkomen.

Volgens mij is er onbewust veel behoefte aan rituelen. Ze zorgen ervoor dat we stil staan bij een actie. Dagelijkse rituelen van toen zijn verworden tot heel kleine, samengevatte acties, waardoor we het momentum missen. Zoals een kopje koffie; voorheen haalde je de bonen ergens op de markt, had een gesprek met de marktkoopman (sociaal/verbonden), thuis maalde je de bonen, hakte hout voor een vuur, stak het vuur aan, haalde water uit rivier of bron, hing een pot boven het vuur en trok daarna de koffie. Dit zeer uitgebreide (en nu even uit mijn duim gezogen, want geen idee of dit exact klopt, maar you get the point) proces, zorgt voor een bewustzijn van ieder aspect en element dat nodig is bij de bereiding van een kop koffie. Dan nu de huidige actie: je bestelt online een doos nespresso cups, ontvangt deze in je brievenbus of -met veel geluk- in live verbinding van een koerier (vaak met haast, dus alsnog weinig momentum voor social talk / verbinding), stopt de cup in je koffiezet apparaat, et voila, kopje koffie. Met een beetje pech heb je tijdens het zetten van de koffie je telefoon in je hand, waardoor je uberhaupt niet in het hier en nu bent, maar elders on the globe.

Dit voorbeeld geldt voor vele acties in en rondom huis. Van de afwas tot poetsen tot fietsen.. we geven het graag uit handen. En juist daar wringt het voor mij. En ik denk zonder besef voor velen. De tijd die we zouden kunnen besteden aan in het moment zijn met dat waar we zelf -en van nature- aandacht aan zouden mogen geven, wordt veelal opgevuld met 'buiten jezelf zijn' .. online iets kopen, online kletsen, tv kijken, etc.. en dat vervult precies niets. Het nu wordt daardoor telkens minder ervaren. En that sucks. Want daarmee vullen we een leegte op waardoor de wereld kapot aan het gaan is. Spullen die niet nodig zijn, energie verbruiken die we beter zelf zouden kunnen leveren, waardoor we meer verbinding met onszelf en onze omgeving zouden kunnen ervaren.. het is binnen handbereik.

Maar dit is uit vervlogen tijden.. we hebben het simpelweg niet geleerd. Hoe doe je dat dan, een ritueel van a tot z? Er zijn honderden opties. En niets is 'juist'. Rituelen kunnen we allemaal zelf bedenken, maken. En er zijn legio voorbeelden. Dus let's go, play, verbeeld, verbind, crosslink, zoek de puurste vorm, maak een mix, en bouw de pilaren in je leven langzaam op.

Ik wil een kalender maken (zonder data, zoals de Soepkalender) gevuld met rituelen. Kleine rituelen (zoals de afwas doen), grote rituelen (zoals de dag van de doden of kerst), inheemse rituelen, uitheemse rituelen, volgens het jaarwiel / de natuur / het licht, volgens een leven (met al haar fases van geboorte tot dood), dezelfde momentums in het jaar op verschillende wijzen / via verschillende rituelen uitgevoerd. Deze kalender krijgt dan een vast omlijnde tekstuele opmaak (very ritueel-isch), met daarnaast de uitnodiging aan een scala aan ontwerpers om een grafische uiting te maken voor een aantal rituelen. Dit laatste om de speelsheid te bewaren en het idee van vrijheid om je eigen ritueel vorm te geven te ondersteunen.

De uitingen kunnen gaan van een tekening tot een collage tot een foto van een 3d object tot afbeeldingen van items uit de natuur tot digitale uitingen (van enorm druk tot rustig). Allemaal met als eis een losstaande image te zijn die met wit rondom geplaatst kan worden.

Een basis-set met items voor de creatie van je eigen ritueel kan een extraatje zijn dat bij deze kalender horen kan.. hoewel een lijstje basis-set items ook prima in het boek / kalender opgenomen worden kan, omdat het vergaren / verzamelen van je eigen set een ritueel in zichzelf is. Gemiste kans om dat te ontnemen. 

365 dagen rituelen vullen dus. Wil ik dat echt volgens de westerse kalender doen ja? Eens over nadenken.. 

Ennn stop voor nu. Het is bedtijd. Ik duik in m'n ritueel.

Comments

Popular posts from this blog

Verwelkomen en loslaten

Vervreemding & relaties

Thee in de woestijn