Verwelkomen en loslaten

Hmmm.. een komen en gaan van vanalles is aan de orde van de dag. De zon komt op en zakt weer in de horizon. En dat is iets wat we in vele vormen eren, waarde toekennen, etc. We bereiden onze maaltijden, vieren verjaardagen, verwelkomen mensen in een nieuwe groep door hen de hand te schudden of geschenk te geven, drinken een drankje bij een afscheid.. etc. Zijn de inheemse rituelen verworden tot contemporary -en vooral minimalistische- afleidingen daarvan? En wat ik me daarbij afvraag: is dat erg? 

Vanochtend las ik in een post op instagram over het verdwijnen van ornamentiek.. ik noemde dat jaren geleden 'romance in design' (afstudeer onderwerp tijdens een master opleiding op DAE waar de docenten niet veel veel konden destijds.. en ik staakte). En daar zit wel wat volgens mij: in de veralgemening van ieder detail, zie ik een verdwijnen van diepgang, van waarde toekennen aan, van het mogen hebben van een eigen karakter, identiteit.. minimalisme staat gelijk aan 'niets te zeggen hebben, niets uitdragen'.. neutraliteit..

Terwijl we juist zo geweldig divers zijn en dat uit mogen dragen. In onze leefwereld en in onszelf. De diversiteit is juist wat ons verbindt. Zo ook in rituelen: voor ieder ritueel een eigen plek.. locatie op de wereld (overal zijn rituelen anders, omdat de wereld overal anders is, de natuur een diversiteit aan elementen levert, de zon anders opkomt en ondergaat).. een andere groots- of kleinheid in het vieren zelf etc etc. 

We zijn uniek, en daarmee verbonden. Laten we de rituelen dus ook niet vereenvoudigen tot universele rituelen. Iedere plek haar eigen ritueel. 

--

Vanuit de natuur ken ik (hier in het Westen van Europa) het Keltisch jaarwiel, waarin we 8 seizoenen erkennen en vieren (een klein deel van de bevolking althans). Het erkennen van deze seizoenen vind ik overal ter wereld wel zo ongeveer terug en enkel de 2 grote omkeringen (zonnewendes) zijn alom gekend.. weinig gevierd hier in NL (t'is de langste dag.. joehoe!!! veel licht.. ja duhh.. erkenning .. bezinning.. anywhere?). Goed om eens verder te onderzoeken of er meerdere natuur-vieringen / wielen te vinden zijn worldwide.

Comments

Popular posts from this blog

Vervreemding & relaties

Thee in de woestijn