Aandacht

Via het beoefenen van rituelen leren we weer met aandacht aanwezig zijn. En leren we weer hoe we met 1 ding tegelijk bezig kunnen zijn.. en wat de waarde van die aandacht is voor onze geestestoestand.

Ik merk dat dit onderwerp direct na de start van dit onderzoek meer ruimte krijgt om uit te spreken.. dit typte ik vandaag en gisteren naar mensen:

- Nederlandse inheemse rituelen lijken we in hun oude vorm verloren te zijn.. maar waarin zijn ze dan getransformeerd? - volgens mij geeft de uitvoering van rituelen een kettingreactie aan hoe goed we onszelf kennen, elkaar liefhebben en met de wereld omgaan. (en iets zegt me dat wanneer we onszelf beter leren kennen, we pas echt helder kunnen nadenken over een ‘betere toekomst’)

- Ik merk dat ik sinds een tijdje ben gestopt met keihard te 'knallen' en iets zegt me dat dat te maken heeft met mijn bewustzijn over de haast in de maatschappij die weinig tot niets lijkt te dienen. Ik probeer mijn tempo dus te vertragen, wat kan ik anders doen dan inspireren. Meer de tijd nemen voor en aandacht geven aan alles dat het leven behelst voelt heel prettig, en is -vooralsnog- vaak niet congruent met de snelheid van de huidige maatschappij ;)

(Hier spreek ik over aandacht geven aan + vertragen, wat voor mij gelinkt aan het beoefenen van rituelen is)
 
--
Iets heel anders:

Een reels op Instagram waar some sort of ritueel wordt uitgevoerd, is booming tov andere reels. Typisch.. or not? De behoefte en bewondering / verwondering lijken groot!

Comments

Popular posts from this blog

Verwelkomen en loslaten

Vervreemding & relaties

Thee in de woestijn